シラバス情報

授業科目名
Communication for Global BusinessⅠ
(英語名)
Communication for Global BusinessⅠ
科目区分
専門教育科目
-
対象学生
国際商経学部
学年
学年指定なし
ナンバリングコード
KCCBG2MCA7
単位数
2.00単位
ナンバリングコードは授業科目を管理する部局、学科、教養専門の別を表します。詳細は右上の?から別途マニュアルをダウンロードしてご確認ください。
授業の形態
講義・演習 (Lecture/Seminar)
開講時期
2024年度後期
(Fall semester)
担当教員
岩原 雅子
所属
Part-time lecturer
授業での使用言語
英語
関連するSDGs目標
目標8/目標10
オフィスアワー・場所
After the class in the classroom, or by email. (Email address will be shared in the class.)
連絡先
Email address will be shared in the class.

対応するディプロマ・ポリシー(DP)・教職課程の学修目標
二重丸は最も関連するDP番号を、丸は関連するDPを示します。
学部DP
2◎/1〇/3〇
研究科DP
全学DP
教職課程の学修目標

講義目的・到達目標
Course Objective:
Develop business communication skills to perform effectively in a cross-cultural environment.

Goals:
▪ Be able to describe the concept of business communication in terms of the Objective/WHO/WHAT/HOW framework.
▪ Be able to use the framework for fundamental business communication.


授業のサブタイトル・キーワード
▪ Business communication
▪ Communication strategies
▪ Easy-to-understand communication

講義内容・授業計画
Course Outline:
Students are expected to acquire basic understanding of the objective/WHO/WHAT/HOW framework for effective business communication. The course involves discussions, workshops, presentations, and lectures. Most of the classes will be done based on the assignments submitted weekly.

Class Agenda
1.  Class orientation, ground rules, self-introduction.
2.  Skills for effective communication in cross-cultural environment
3.  Clarifying business objectives and communication objectives
4.  Audience analysis
5.  Presentation practice for target audience
6.  How to create key messages
7.  Effective delivery of messages to the audience
8.  Interim review of learning
9.  Leveraging diversity
10.  Difference in manners and behaviors
11.  Ownership and confidence
12.  Handling meetings
13.  Framework of final presentation
14.  Effective slides for final presentation
15.  Final presentation
* The order of topics is subject to change depending on learning progress.

教科書
Will be informed as necessary.
参考文献
Will be informed as necessary.
事前・事後学習(予習・復習)の内容・時間の目安
Pre-work and written assignments: 20 hours
Preparation for presentation: 5 hours

アクティブ・ラーニングの内容
Group work and discussions.
成績評価の基準・方法
▪ Contribution to class discussions and productivity: 40%
▪ Homework/reports/assignments: 30%
▪ Presentations (including preparation process): 30%

課題・試験結果の開示方法
Feedback will be given in the class.
履修上の注意・履修要件
Students are recommended to complete either Project Seminar I or Project Seminar II before taking this course.
実践的教育
Not applicable.
備考
英語版と日本語版との間に内容の相違が生じた場合は、日本語版を優先するものとします。