シラバス情報

授業科目名
Seminar I (S)
(英語名)
Seminar I (S)
科目区分
専門基礎科目(専門関連科目)/専門教育科目
Undergraduate Students
対象学生
国際商経学部
学年
学年指定なし
ナンバリングコード
KCWMS5MCA3
単位数
4.00単位
ナンバリングコードは授業科目を管理する部局、学科、教養専門の別を表します。詳細は右上の?から別途マニュアルをダウンロードしてご確認ください。
授業の形態
演習 (Seminar)
開講時期
2024年度後期、2025年度前期
(Spring semester)
担当教員
サダム ハリド
所属
School of Economics and Management
授業での使用言語
英語
関連するSDGs目標
目標3/目標4/目標5/目標8/目標9
オフィスアワー・場所
月曜日
10:40-12:10
研究棟 I
231号室
連絡先
E-Mail:
assmann@em.u-hyogo.ac.jp

対応するディプロマ・ポリシー(DP)・教職課程の学修目標
二重丸は最も関連するDP番号を、丸は関連するDPを示します。
学部DP
1◎
研究科DP
1◎
全学DP
1-1◎
教職課程の学修目標
目標1:磨き続ける力/目標2:教え、寄り添う力/目標3:協働する力

講義目的・到達目標
This course provides guidance and support for students who pursue research towards completing a Master's degree. Through a focus on the research topics of individual students, students will be guided toward selecting research questions and research methods for their research project. Furthermore, students will obtain an overview of research ethics and be provided with an opportunity to refine their oral presentation techniques. Within one year, students are expected to complete a first draft of their Master's thesis and give a presentation in the interim report meeting.

授業のサブタイトル・キーワード
Research design, research ethics, presentation skills
講義内容・授業計画
[講義内容]

Students will learn how to decide on a research topic, how to ask (a) relevant research question(s), and how to search for relevant research literature. Students will also be provided with the tools of selecting adequate research methods. Furthermore, students will learn how to structure a thesis and how to present their research results in an oral presentation. They will also be familiarised with research ethics and critical thinking skills.

[授業内容]

1. Introduction
2. How to begin research
3. How to ask a research question
4. Drafting a research design (1)
5. Drafting a research design (2)
6. Identifying relevant research debates (1)
7. Identifying relevant research debates (2)
8. How to search for relevant research literature
9. Doing qualitative research: How to collect data in the Social Sciences
10. How to access written and visual data: libraries and electronic databases
11. Mid-term presentation
12. Ethical considerations for conducting research I
13. Ethical considerations for conducting research II
14. Presentation techniques
15. Final presentation and summary

教科書
1. Kottmann, N. and Reiher, C. (Eds.) (2020). Studying Japan. Handbook of Research Designs, Fieldwork and Methods. Nomos.
2. Elliot, D. and Stern, J. E. (Eds.) (1997). Research Ethics. A Reader. University Press of New England.
参考文献
授業で表示します。
事前・事後学習(予習・復習)の内容・時間の目安
【予習】修士論文のテーマについて研究を行い、発表を準備する(30h)。
【復習】修士論文の案の提出(30h)。

アクティブ・ラーニングの内容
大学院生は研究について発表する機会があります。
成績評価の基準・方法
【成績評価の基準】
研究倫理に関する基本的な概念を理解し、研究課題と研究方法を選択する方法を理解し、研究テーマについて発表し、修士論文の案を提出ことができる者については、講義目的・到達目標に
記載する能力(知識・技能、思考力、判断力、表現力等)の到達度に基づき、S(90点以上), A(80点以上), B(70点以上), C(60点以上)による成績評価のうえ、単位を付与する。
【成績評価の方法】
研究発表30%、修士論文の案30%、 第一回中間報告会の発表20%、毎週の授業に積極的への参加20%を基準として、受講態度(積極的な質問等)を含めて総合的に評価する。

課題・試験結果の開示方法
担当教員は、コメントを付けて修士論文の案を返し、第一回中間報告会の発表向けの指導します。
履修上の注意・履修要件
授業への定期的な出席は必要です。
実践的教育
ありません。
備考
ありません。
英語版と日本語版との間に内容の相違が生じた場合は、日本語版を優先するものとします。