シラバス情報

授業科目名
History of Japanese Thought (Elective)
(英語名)
History of Japanese Thought (Elective)
科目区分
全学共通科目
-
対象学生
全学部(全学共通科目、教職課程科目、副専攻科目)
学年
1年
ナンバリングコード
IA9991GCA1
単位数
2単位
ナンバリングコードは授業科目を管理する部局、学科、教養専門の別を表します。詳細は右上の?から別途マニュアルをダウンロードしてご確認ください。
授業の形態
講義 (Lecture)
開講時期
2024年度後期
(Fall semester)
担当教員
タマシ カルメン
所属
School of Economics and Management
授業での使用言語
英語
関連するSDGs目標
目標4/目標16
オフィスアワー・場所
After class or by appointment-- B 307
連絡先
tamas@em.u-hyogo.ac.jp

対応するディプロマ・ポリシー(DP)・教職課程の学修目標
二重丸は最も関連するDP番号を、丸は関連するDPを示します。
学部DP
研究科DP
全学DP
2-1◎/2-2◎/3-1◎
教職課程の学修目標

講義目的・到達目標
While human patterns of thought have a clear universal component, each culture, depending on geographical and historical factors, develops various ideas and concepts that are culture-specific. This course will explore Japanese patterns of thought in relationship to the development of religious behaviour and practices.
Students will become familiar with the beginnings of the current major religions in Japan (Shinto and Buddhism), the way they developed, and the way in which they influence life in contemporary society.
授業のサブタイトル・キーワード
history, religion, Shinto, Buddhism
講義内容・授業計画
1. Class overview. History, religion, philosophy
2. Animism
3. Patterns of thought in ancient Japan (Jomon, Yayoi)
4. Japanese mythology and shamanism
5. Japanese mythology and the Imperial Family
6. The Introduction of Buddhism
7. Kami and Buddhas
8. Buddhism-- major schools
9. Midterm
10. Shugendo
11. Shinto
12. Shinto and nationalism
13. Hidden Christians
14. Presentations
15. Review and final discussion
教科書
参考文献
1. The Bloomsbury Handbook of Japanese Religions (ed. Fabio Rambelli)
2. Encyclopedia of Shinto https://d-museum.kokugakuin.ac.jp/eos/
3. Fukuta, Ajio, Yoriko Kanda, Takanori Shintani, Mutsuko Nagomi, Yoji Yukawa, Yoshio Watanabe. 2000. Nihon Minzoku Daijiten  Tokyo: Yoshikawa Kôbunkan
4. Hardacre, Helen. 2017. Shinto. A History. Oxford University Press
5. Inagaki Hideo. 2007. A Dictionary of Japanese Buddhist Terms. Berkley: Stone Bridge Press
事前・事後学習(予習・復習)の内容・時間の目安
Students are expected to spend approximately 60 minutes reading the indicated texts for each class.
アクティブ・ラーニングの内容
Depending on circumstances, a field trip to a shrine/ temple or museum might be scheduled as part of the course.
成績評価の基準・方法
Grading criteria

S 90%~) excellent (thorough mastery of course material & concepts)
A (80%~) good (proficient grasp of most course material & concepts)
B (70%~) fair (general understanding of principal course material & concepts) 
C (60%~) poor but passing (superficial familiarity with some course material)
In order to obtain the credits for this course, at least a C (60%) is necessary.

Evaluation methods

Contribution to class activities, presentations 20% 
Midterm 30%
Final exam 50%
課題・試験結果の開示方法
On Universal Passport and in class (individually)
履修上の注意・履修要件
実践的教育
備考
英語版と日本語版との間に内容の相違が生じた場合は、日本語版を優先するものとします。