シラバス情報

授業科目名
英語表現 (B)
(英語名)
English Presentation Skills EnglishPresentation
科目区分
副専攻科目
-
対象学生
全学部(全学共通科目、教職課程科目、副専攻科目)
学年
学年指定なし
ナンバリングコード
IA9991GCA3
単位数
1.00単位
ナンバリングコードは授業科目を管理する部局、学科、教養専門の別を表します。詳細は右上の?から別途マニュアルをダウンロードしてご確認ください。
授業の形態
演習 (Seminar)
開講時期
2025年度後期
(Fall semester)
担当教員
Jennifer Stewart
所属
国際交流機構
授業での使用言語
英語
関連するSDGs目標
目標17
オフィスアワー・場所
講義終了後、教室にて
連絡先
質問などがあれば、UNIVERSAL PASSPORTの【授業 Q&A回答】で連絡してください。

対応するディプロマ・ポリシー(DP)・教職課程の学修目標
二重丸は最も関連するDP番号を、丸は関連するDPを示します。
学部DP
研究科DP
全学DP
3-1◎
教職課程の学修目標

講義目的・到達目標
1) Develop confidence speaking in front of others
2) Express your opinions, ideas, and experiences
3) Improve your planning and writing skills
4) Broaden your point of view and improve your listening skills
5) Become a better storyteller and communicate more deeply
授業のサブタイトル・キーワード
講義内容・授業計画
Students will learn the principles of giving an effective presentation and put these principles into action when giving individual and group presentations. Students will practice eye contact, voice control, speaking with emphasis, gestures, and making slides. The course ends with a two-week final public symposia series in which students will have the opportunity to present their own research topic and demonstrate the skills they have learned throughout the course.

1. Introduction to course, syllabus, grading
2. Unit 1.1 Self-Introduction
3. Eye contact, voice, "Read, Look Up, Present"; practice presentations
4. Unit 2.1 An Important Person or Thing
5. Facial gestures, Dos and Don'ts; practice presentations
6. Unit 4.1 Opinion
7. Gestures, speaking with emphasis; practice presentations
8. Individual presentations
9. Unit 7.1 Solving Problems
10. Making slides
11. Group presentations
12. Unit 8.1 Final Presentations
13. Chunking; practice presentations
14. Final Public Symposium
15. Final Public Symposium

英語学習は自ら言葉と向き合い思考し表現するプロセスを最重要視するものである。英語コア科目における予習復習に生成系 AI の利
用は推奨しない。また生成系AI による出力を利用した課題提出は認めない。課題レポートが生成系 AI による出力であることが判明し
た場合は単位を認定しない、又は認定を取り消すことがある。
教科書
Ready to Present: A Guide to Better Presentations
ISBN: 978-4-86312-351-9
参考文献
事前・事後学習(予習・復習)の内容・時間の目安
【予習】授業に際して指示するテキスト・オンデマンド教材の部分を事前読み込み、プレゼンテーションの準備(15h)
【復習】講義内容の理解を深め定着させるためにテキスト・オンデマンド教材を読み直し(15h)
アクティブ・ラーニングの内容
Presentation and discussion. 
成績評価の基準・方法
Discussion and participation (40%), Individual presentation (10%),
Group presentation (20%), and Final presentation (30%).
課題・試験結果の開示方法
Feedback will be given throughout the course on presentation skills. Additional support is available by appointment. 
履修上の注意・履修要件
This class is a required course for the Global Leader Education Program (GLEP). Non-GLEP students who would like to take this course need to submit the application form in the application period. The number of the students who can take this course is 15 per section, and depending on the number of GLEP students and non-GLEP applicants, the non-GLEP students will be selected according to their proficiency level. Details concerning the application and selection procedures for non-GLEP students will be posted on Universal Passport in July or August.
実践的教育
該当しない
備考
Research and/or fieldwork for presentations is expected to be done outside of class.
英語版と日本語版との間に内容の相違が生じた場合は、日本語版を優先するものとします。